Wednesday 16 October 2013

Kalau Anda Sayang Ibu Baca La, Tak Lama Pon, 5 Minit Je..

// // Leave a Comment

Orang kata aku lahir dari perut Ibu ! (Bukan Org kata , memang betul) 

Bila dahaga , yang susukan aku . Ibu . 
Bila lapar , yang suapkan aku , Ibu . 
Bila keseOrangan , yang sentiasa di sampingku , Ibu . 
Kata Ibu , perkataan pertama yang aku sebut , Ibu . 
Bila bangun tidur, aku cari , Ibu . 
Bila nangis , Orang pertama yang datang , Ibu . 
Bila nak bermanja, aku dekati , Ibu . 
Bila nak bergesel , aku duduk sebelah , Ibu . 
Bila sedih , yang bOleh memujukku hanya , Ibu . 
Bila nakal , yang memarahi aku , Ibu . 
Bila merajuk , yang memujukku cuma , Ibu . 
Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah , Ibu . 
Bila takut , yang tenangkan aku , Ibu . 
Bila nak peluk , yang aku suka peluk , Ibu . 
Aku selalu teringatkan , Ibu . 
Bila sedih , aku mesti telefOn , Ibu . 
Bila serOnOk , Orang pertama aku nak beritahhu , Ibu . 
Bila bengang , aku suka luah pada , Ibu . 
Bila takut , aku selalu panggil , ” iiiiibuuuu ! “ 
Bila sakit , Orang paling risau adalah , Ibu . 
Bila nak exam , Orang paling sibuk juga , Ibu . 
Bila buat hal , yang marah aku dulu , Ibu . 
Bila ada masalah , yang paling risau , Ibu . 
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni , Ibu . 
Yang selalu masak Ibuanan kegemaranku , Ibu . 
kalau balik ke kampung , yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk , Ibu . 
Yang selalu simpan dan kemaskan barang barang aku , Ibu . 
Yang selalu berleter kat aku , Ibu . 
Yang selalu puji aku , Ibu . 
Yang selalu nasihat aku , Ibu . 

Bila nak kahwin , Orang pertama aku tunjuk dan rujuk , Ibu . 

Aku ada pasangan hidup sendiri . 

Bila serOnOk , aku cari , Pasanganku . 
Bila sedih , aku cari , Ibu . 
Bila berjaya , aku ceritakan pada , Pasanganku . 
Bila gagal , aku ceritakan pada , Ibu . 
Bila bahagia , aku peluk erat , Pasanganku . 
Bila berduka , aku peluk erat , EIbuku . 
Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku . 
Bila sibuk , aku hantar anak ke rumah , Ibu . 
Bila sambut valentine , Aku bagi hadiah pada Pasanganku ! 
Bila sambut hari ibu , aku cuma dapat ucapkan “ Selamat Hari Ibu ” ! 
Selalu , Aku ingat pasanganku ! 
Selalu , Ibu ingat kat aku ! 
Bila-bila , Aku akan telefOn pasanganku ! 
Entah bila , aku nak telefOn Ibu ! 
Selalu , aku belikan hadiah untuk pasanganku ! 
Entah bila , aku nak belikan hadiah untuk eIbu ! 

Renungkan : 

” Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja , bOlehkah kau kirim wang untuk Ibu 

” Ibu bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah . “ 

Berderai air mata jika kita mendengarnya . 

Tapi kalau Ibu sudah tiada . 

” IBUUUuuu ! RINDU IBU ! RINDU SANGAT ! “ 

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya ! 
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya ! 
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya ! 
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya ! 
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya ! 
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya ! 
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya !

Sumber

0 comments:

Post a Comment